abc

FORBES: Z hotelov do kancelárií. Ako zmenila svoj biznis s kávou žilinská firma Verticcio?

24.4.2020
Napísali o nás

Napriek tomu, že je väčšina z nás už viac ako mesiac doma, naše ranné rituály sa zrejme nezmenili. Aj keď si možno niektorí trochu viac pospíme alebo sme pridali do rutiny krátke cvičenie, jeden zvyk zostal pevný. Radi si vychutnáme šálku dobrej kávy.

No namiesto toho, aby sme si ju vzali z obľúbenej kaviarne či pripravili počas čítania emailov už práci, urobíme si ju doma. Časť „kávomilcov“ sa vynašla a zainvestovala do výkonného domáceho kávovaru a svoje obľúbené zrná si nechá dovážať. Niektorí si dokonca vďaka iniciatíve #neviemzitbezkavy predplácajú šálky na obdobie, keď si ju budú môcť vychutnávať v kaviarňach.

Avšak dodávatelia, respektíve pražiarne sa na celý biznis museli pozrieť inak, keďže ich primárnymi zákazníkmi boli prevádzky v segmente hotelov a reštaurácií.

Prispôsobenie predaja

Jednou z firiem špecializujúcich sa na kávu je aj Verticcio, ktoré na situáciu okolo koronavírusu muselo zareagovať rýchlo. Podľa CEO firmy Lukáša Tótha až 95 percent podnikov, reštaurácií či kaviarní, do ktorých dovážali produkty, sú zatvorené alebo fungujú len v obmedzenom režime.

„Potrebovali sme urýchlene vyriešiť, čo urobíme. Veľkoobchodný predaj sme rýchlo prispôsobili a pozreli sa na oblasti, ktoré môžu fungovať,“ hovorí. Jednou z nich boli lokálne potraviny či pekárne, no druhou, na ktorú sa začali po novom sústrediť, boli firmy, ktorých zamestnanci sú v kanceláriách.

Napriek tomu, že časť firiem pracuje v režime home office, do tohto nového konceptu sa pustili, pretože bolo potrebné zmeniť víziu – ich základný zdroj zákazníkov totiž momentálne nefunguje. Či sa im podarilo zabodovať, je podľa Tótha zatiaľ ťažké hovoriť, keďže smer svojho záujmu otočili pred troma týždňami.

Napriek tomu vidí na celej tejto situáciu aj jedno pozitívum. Časť majiteľov firiem a kancelárskych priestorov má podľa neho práve v tomto období čas zamýšľať sa nad podobnými „maličkosťami“, ako je dodávateľ kávy. „To je presne naša chvíľa, keď nastupujeme a dohodneme spoluprácu,“ dopĺňa Tóth pre Forbes. Priznáva však, že časť oslovených firiem chce počkať až na obdobie po skončení pandémie, prípadne niektorí nemajú záujem vôbec, pretože skôr riešia vlastné existenčné problémy.

Avšak okrem prevádzok, ktoré mladá firma zásobuje, museli zmeniť aj spôsob predaja. Pred krízou spôsobenou koronavírusom chodili obchodní predajcovia k záujemcom aj s kávovarom a pripravili ochutnávku kávy. „Teraz to riešime formou malých degustačných vzoriek. Je to mravenčia práca, ale krok za krokom sa posúvame dopredu a nadväzujeme spolupráce,“ dopĺňa Tóth.

Pol roka sa prežiť dá

Napriek tejto zmene si aj Verticcio, ktoré je na trhu zhruba päť rokov, muselo ujasniť, ako dlho dokáže v takomto režime fungovať. Tóth odhaduje, že v súčasnom móde sú schopní prežiť približne šesť mesiacov. To, v čom mali ako predajcovia vlastného kávového sortimentu šťastie bolo, že ešte pred vypuknutím rozbehli e-shop, čo im prinieslo výhodu.

Napriek tomu si, ako aj mnohé iné podniky, museli hneď na začiatku ozrejmiť tri základné veci: vyhodnotiť, na čo sa zamerať, podporovať tie časti obchodu, ktoré fungujú, a ostatné v tomto zložitom období radšej neriešiť.

Príbeh kávovej firmy Verticcio sa začal písať pred piatimi rokmi v Žiline, kde koncept vznikol ako samostatná predajňa. Už o pár mesiacov však začali s pražením vlastnej kávy a neskôr aj s expanziou do segmentu Horeca. Dnes okrem spomínanej Žiliny pôsobí spoločnosť aj v Trnave či Bratislave.

Zdroj: www.forbes.sk