abc

Keď susedom voňala bielizeň po káve, pražiareň presťahovali. Ako vzniklo Verticcio?

11.3.2018
Napísali o nás

Lukáš Tóth má, dnes už ako 29-ročný, vlastnú pražiareň, pobočky v Žiline, Bratislave a Trnave a 15 zamestnancov. Prečo práve káva a čo je podľa neho najdôležitejšie pre úspech v podnikaní?

Od špajdlí ku káve

Prvé Verticcio sa objavilo v Žiline v roku 2015, no myšlienka jeho vzniku siaha ešte do dôb Lukášovho štúdia na vysokej škole. Vtedy sa začal ako laik ponárať do voňavého kávového sveta. Keď sa rozhodol zrealizovať svoju víziu, už mal cenné skúseností z podnikania zo špajdľami. „Mať vo firme ľudí, ktorí sú stotožnení s vašou víziou a ‘kopú‘za firmu, je záruka úspechu,“ hovorí Lukáš o skúsenostiach z predchádzajúceho biznisu, ktoré mu pomohli.

Zaujímavé je, že slovo „verticcio“ nenájdete v talianskom ani žiadnom inom slovníku. Keď mladý podnikateľ vymýšľal názov pre svoj koncept, chcel byť úplne výnimočný – aby sa pri „googlení“ tohto výrazu objavili iba výsledky spojené práve s jeho podnikom. „Toto slovo neznamená absolútne nič a vzniklo vrámci srandy medzi kamarátmi už na strednej škole. Vtedy by mi ani vo sne nenapadlo, že to bude názov tohto úspešného konceptu.“

Od ananásu po zázvor. Káva môže mať 110 chutí a o väčšine ani netušíte

Verticcio však nie je iba miesto, kde si kúpite kávu – či už balenú alebo do šálky. „Máme e-shop, špecializované predajne pre maloobchodných zákazníkov, pražiareň a pre zákazníkov v horeca segmente zastrešujeme všetko od šálky až po kávovar,“ vypočítava zakladateľ firmy divízie, v ktorých dnes podniká. Hoci si prvú prevádzku v Žiline vybudoval hlavne svojpomocne s rodinou, dnes mu s Verticciom pomáha 15 zamestnancov.

Lukáš sa s myšlienkou pražiť vlastnú kávu pohrával od začiatku. Keď sa stretol s pražičom Matejom hľadajúcim novú výzvu, bolo rozhodnuté. Začínali pražiť v prevádzke v malom pred očami zákazníkov – na prízemí bytového domu. Po čase sa však susedia ozývali, že to síce krásne vonia, no ich bielizeň cítiť tiež od kávy. Vtedy nastal čas posunúť sa a skúsiť to vo väčšom.

Bulvár, Korzo, Metropol

„Tak sme sa presťahovali do väčších priestorov, kde máme už aj novú pražičku JOPER CRS 30 kg s najnovším softvérom Brigus. Zelenú kávu dovážame z celého sveta. Importéri nám posielajú vzorky a podľa toho, čo nám chutí, ich zaraďujeme do ponuky,“ opisuje podnikateľ ich súčasnú pražiareň v Žiline. Aj vďaka nej môžu ponúkať v každom z troch miest špeciálnu zmes kávy, ktorá má príznačný názov pre danú lokalitu: Bulvár (Žilina), Korzo (Trnava), Metropol (Bratislava).

Čo musí mať dobrá káva? Toto si všímajte

Majiteľ Verticcia si uvedomuje, že výborný personál je pre podnikanie kľúčový – obzvlášť v gastro oblasti. „Našich zamestnancov školíme nielen v príprave nápojov, ale aj o všetkých produktoch, ktoré ponúkame. Keď k nám zákazník príde, prichádza do špecializovanej predajne, kde mu vie predajca dôkladne poradiť.“ Pravidelne školia, navštevujú a starajú sa aj o zamestnancov prevádzok, ktoré ponúkajú ich kávu. „Robíme maximum, aby bola káva pripravená čo najlepšie. Pre nás to znamená: Váš úspech je naša reklama,“ vysvetľuje Lukáš Tóth.

Aby bol spokojný personál aj zákazníci

Lukáš si uvedomuje silu marketingu, ako reklamné kanály využíva primárne sociálne siete – Facebook, Instagram či Youtube. „Otvárame firmu verejnosti, aby zákazníci videli ako a čo robíme, kto u nás pracuje. Snažíme sa byť čo najviac transparentní, tým pádom u zákazníkov získavame dôveru a spolu vytvárame ‘love brand’,“ opisuje podnikateľ stratégiu firmy. Okrem toho učíme svojich zákazníkov kávu spoznávať a vychutnávať. „Denne máme v predajni na mlynčeku 3 kávy. Každý týždeň ich obmieňame, aby zákazníci zistili, čo im najviac chutí.“

Prvá prevádzka Verticcio sa objavila v Žiline v roku 2015, ďalšie dve pribudli v Trnave a Bratislave približne o rok neskôr. Aké sú však ambície majiteľa na zahraničných trhoch? „Momentálne rokujeme o zastúpení pre Českú republiku našej ďalšej značky Swan coffee, ktorú tiež pražíme v našej pražiarni. Dôležité pre mňa je, aby firmy, ktoré budú s nami spolupracovať, mali rovnaký vzťah ku káve a budovali značku s rovnakým nasadením ako my,“ prezradil ďalšie plány zakladateľ Verticcia.

Lukáš kladie veľký dôraz na spokojný personál a príjemné prostredie, do ktorého sa radi vrátia aj zákazníci. Ako znie jeho najdôležitejšia rada pre začínajúceho podnikateľa? „Aby si spísal na papier, ako konkrétne svojím podnikaním pomôže zákazníkom a obohatí spoločnosť, a toho plánu sa celý čas držal. Robme veci, ktoré nás bavia a pomáhajú ľuďom.“

Zdroj: www.forbes.sk